چرخه حیات مایت‌ها

نویسنده
چرخه حیات مایت ها - تریتمنت دمودکس مایت

چرخه حیات مایت ها

چرخه حیات مایت ها:دمودکس ها نوعی مایت (کنه) های میکروسکوپی هستند که به طور معمول با تعداد کم روی پوست ما زندگی میکنند. اما وقتی تعداد آنها زیاد شود در تشدید بسیاری از عارضه های پوستی مثل جوش‌های مقاوم به درمان، روزاسه و ریزش مو نقش دارند.

زندگی هر موجود زنده شامل مراحل مختلف است. دمودکس ها هم مانند سایر موجودات زنده مراحلی را در زندگی خود طی میکنند. چرخه حیات مایت ها شامل ۵ مرحله است:
1. دمودکس روی سطح پوست جفت گیری میکند.
2. دمودکس ماده پس از حدود 12 ساعت داخل فولیکول های مو و یا غدد سباسه (چربی) تخم گذاری میکند. (50 تا 60 تخم در هر تخم گذاری)
3. حدود دو روز و نیم بعد، لاروهای شش پا سر از تخم بیرون می آورند.
4. لارو ها بعد از یک هفته و پس از طی کردن چند مرحله ریخت شناسی بالغ میشوند و قادر خواهند بود تولید مثل کنند.
5. طول عمر انگل های دمودکس معمولا 30 تا 90 روز می باشد و در این مدت آنها چندین بار جفت گیری کرده و تولید مثل می کنند.

تنوع و طبقه‌بندی مایت ها:

مایت ها یا همان کنه های دمودکس موجودات بسیار ریزی هستند که از آلودگی های اطراف محیط زندگی خود یا سطح بدن برای زندگی و بقای خود استفاده می کنند؛ چرخه زندگی دمودکس مایت ها بدون دیده شدن است. بسیاری از مایت ها در آب و خاک زندگی می‌کنند. برخی از آن ها روی حیوانات و گیاهان رشد می کنند و یا حتی از قارچ ها تغذیه می کنند.

زیست شناسی دمودکس مایت:

دو نوع دمودکس مایت با نام های «دمودکس فولیکولاروم» و «دمودکس برویس» ساکن پوست انسان هستند. آنها با شپش ها خیلی متفاوت هستند. برای مثال این مایت ها بسیار ریز هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. میانگین طول انگل دمودکس فولیکولاروم از ۰.۳ تا ۰.۴ میلی متر است و دمودکس برویس نصف این اندازه یعنی ( ۰.۱۵ تا ۰.۲ میلی متر) طول دارد.

دمودکس ها مانند سایر انواع کنه ها، سه جفت پا در مرحله لاروی و 4 جفت پا در مرحله نمفی و بلوغ دارند.

محل زندگی دمودکس مایت:

انگل های دمودکس در فولیکول های مو و غدد چربی پوست انسان زندگی میکنند. این جانداران خوشبختانه منفذی برای دفع مدفوع ندارند و به همین دلیل مواد زائدی که در طول زندگی در بدنشان تولید می شود، در همان جا باقی می ماند. پس از مرگ جسد دمودکس ها از داخل می پوسد و بعد از متلاشی شدن، این مواد به سطح پوست انسان راه پیدا کرده و ممکن است سبب تحریک واکنش های التهابی شوند.

تغذیه دمودکس مایت :

انگل دمودکس از چربی پوست و محصولات آرایشی و بهداشتی تغذیه میکند. با این حال، به نظر می رسد منبع اصلی تغذیه این انگل ها چربی پوست (سبوم) است. به همین دلیل، هر دو نوع دمودکس معمولا در مناطقی که غدد چربی فعال بیشتری وجود داشته باشد بیشتر هستند. این مناطق شامل: چانه، پیشانی، گونه ها، اطراف بینی، پوست سر و شانه است.

چگونه آنجکس چرخه زندگی دمودکس را قطع می کند؟

برای از بین بردن چرخه حیات مایت ها ، بهترین روش، قطع چرخه زندگی آن هاست و یکی از روش های این کار کاهش مواد غذایی در دسترس این کنه ها است.
یکی از راه کار های محصولات ضد دمودکس آنجکس، محدود کردن چربی پوست است که به رهایی از عوارض آلودگی به این موجودات ریز کمک زیادی میکند. با استفاده مداوم و روزانه از این محصولات، تراکم کنه ها کاهش یافته و علایم ناشی از دمودکس هم بهبود میابد.
تریتمنت انگل دمودکس با محصولات آنجکس -که دارای ترکیبات گیاهی و طبیعی هستند و در عدم بازگشت دوباره عوارض دمودکس موثر است. محصولات ضد دمودکس آنجکس با ترکیبات طبیعی به کاهش پیری پوست، خارش و رفع درماتیت سبوره ای، آکنه، روزاسه و بسیاری از علائم رایج پوستی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب