درماتیت آتوپیک

نویسنده
درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا در دوران کودکی شروع می شود، با این حال، هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. این عارضه باعث خارش شدید پوست می شود و خاراندن منجر به قرمزی بیشتر، تورم، ترک خوردن وپوسته پوسته شدن می شود. 

خبر خوب !

این بیماری مسری نیست، بنابراین نمی تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود!در بیشتر موارد، عارضه در دوره هایی رو به وخامت می گذارد که به دوره شعله وری و عود معروف است و پس از آن ممکن است بیمار، دوره های بهبودی و یا حتی به طور کامل از این بیماری رهایی یابد.

نکات جالب درباره درماتیت آتوپیک!

علت دقیق آن هنوز مشخص نشده اما به گواه تحقیقات در سالهای اخیر، محققان باور دارند که عوامل ژنتیکی، ضعف سیستم ایمنی، انگل‌ها و محیط در ابتلا به این عارضه نقش دارند. بسته به شدت و محل علائم، زندگی با درماتیت آتوپیک می تواند مشقت بار باشد و البته درمان می تواند به کنترل علائم کمک کند. برای بسیاری از افراد، درماتیت آتوپیک تا بزرگسالی بهبود می یابد، اما برای برخی دیگر این بیماری می تواند مادام العمر باشد!

چه کسانی به درماتیت آتوپیک مبتلا می شوند؟

تقریباً 230 میلیون نفر در سراسر جهان به درماتیت آتوپیک مبتلا هستند و احتمال شیوع آن در طول زندگی بیش از 15 درصد است. نکته جالب تر این که کشورهای ثروتمند نیز بیشترین آمار ابتلا را داشته اند! معمولاً افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که دارای آتوپی یا استعداد حساسیت مانند تب یونجه، آسم و آلرژی غذایی هستند. همه نژادها می توانند تحت تأثیر قرار گیرند اما برخی نژادها بیشتر مستعد ابتلا به درماتیت آتوپیک هستند و مطالعات ژنتیکی تنوع قابل توجهی از وسعت این بیماری و ناهمگنی آن بین جمعیت ها را نشان می دهد.

محدوده سنی ابتلا

 معمولا در دوران نوزادی شروع می شود و تا 20 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و تقریباً 80 درصد از کودکان مبتلا به آن قبل از سن 6 سالگی به آن دچارمی شوند. افراد در همه سنین ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند ،اگرچه ممکن است در اواخر کودکی و نوجوانی بیماری رو به بهبود رود اما نرخ شیوع آن حتی تا سن 26 سال، 5 تا 15 درصد است.

علائم و نشانه های درماتیت اتوپیک چیست؟

علائم این عارضه عبارتند از :
• خارش پوست
• بثورات قرمز
• برجستگی روی پوست
• لکه های پوسته پوسته
• پوسته شدن و خشکی پوست
• التهاب

درماتیت آتوپیک

انواع درماتیت :

همه انواع اگزما باعث خارش و قرمزی می شوند، اما درماتیت اتوپیک شدیدترین و مزمن ترین آنهاست. اشکال دیگر اگزما عبارتند از:

اگزمای دست: اگزمای دست فقط روی دست‌های شما تأثیر می‌گذارد و اغلب در اثر تماس مکرر با مواد شیمیایی تحریک‌کننده ایجاد می‌شود.

درماتیت تماسی: درماتیت تماسی تحریک پوستی است که در اثر تماس با برخی مواد محرک ایجاد می شود.

اگزمای دیشیدروتیک: اگزمای دیشیدروتیک نوعی اگزما است که فقط در انگشتان دست، کف دست و کف پا ایجاد می شود.

نورودرماتیت : مشخصه اصلی نورودرماتیت، لکه های ضخیم پوست به دلیل مالش یا خراش مکرر است.

اگزمای نومولار: اگزمای نومولار یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد لکه هایی به اندازه سکه می شود که اغلب خارش دارند.

درماتیت استازیس: درماتیت استاز نوعی تحریک پوستی است که در افرادی که گردش خون ضعیفی دارند، به طور معمول در ساق پا ایجاد می شود.

چه چیزی باعث اگزمای اتوپیک می شود؟

مهمتریت علل بروز اگزمای اتوپیک (درماتیت آتوپیک) عبارتند از :

  • سیستم ایمنی : اگر اگزما دارید، سیستم ایمنی بدن شما نسبت به محرک های کوچک یا آلرژن ها بیش از حد واکنش نشان می دهد. این واکنش بیش از حد می تواند پوست شما را ملتهب کند.
  • ژنتیک: اگر سابقه درماتیت در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به اگزما بیشتر است. همچنین اگر سابقه آسم، تب یونجه ویا آلرژی وجود داشته باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. آلرژن ها موادی مانند گرده گل، موی حیوانات خانگی یا غذاهایی هستند که باعث واکنش آلرژیک می شوند. همچنین تغییر در ژنی که کنترل کننده پروتئین محافظ پوست است نیز می تواند باعث بروز این بیماری شود.
  • محیط : چیزهای زیادی در محیط شما وجود دارد که می تواند پوست شما را تحریک کند. برخی از نمونه ها عبارتند از الودگی به مایت دمودکس بر اثر تماس فیزیکی با افراد یا اجسام آلوده ، قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، آلاینده های هوا، صابون های غیر استاندارد، پارچه های پشمی و برخی محصولات آرایشی. رطوبت کم (هوای خشک) نیز می تواند باعث خشکی و خارش پوست شما شود، گرما و رطوبت زیاد نیز می تواند باعث تعریق شود و این می تواند خارش را حتی بدتر کند.
  • استرس: سطح استرس شما می تواند باعث اگزما یا بدتر شدن آن شود. علائم استرس به دو بخش علائم روانی/عاطفی و نشانه های فیزیکی و جسمانی تقسیم می شود.
  • دمودیکوزیس: دمودکس نوعی انگل پوستی است که در فولیکول های موی انسان و همچنین غدد چربی سطح پوست زندگی میکنند. دمودکس می تواند در افرادی که نقص ایمنی دارند یا از سایر بیماری های پوستی رنج می برند، به سرعت تکثیر شود که نتیجه آن خارشهای مکرر پوست است که دمودیکوزیس نامیده می شود. علاوه بر این موارد ، نقش این موجودات در بیماری هایی مانند روزاسه ، بلفاریت، درماتیت سبورئیک ، درماتیت آتوپیک و .. باعث شده که یکی از اولویت های درمانی برای این بیماری ها، کنترل و حذف جمعیت مایت های دمودکس بر روی پوست باشد.

نکته جالب !

 زمینه ژنتیکی افراد برای ابتلا به دمودیکوزیس که به عنوان یکی از عوامل مهم بروز اگزمای اتوپیک شناخته می شود، نقش مهمی در میزان ابتلا دارد. خطـر ابـتلا بـه دمودیکـوزیس در افـراد دارای ژن سی دابلیو دو- اچ ال ای، پـنج برابـر و در افـراد داراي ژن سی دابلیو چهار-اچ ال ای، بیش از سه برابر نـسبت بـه افـراد عـادي بیـشتر است و جالـب توجـه آن اسـت کـه افـرادي کـه واجـد آ-دو-اچ ال ای هستند 9/2 برابر بیشتر از افراد عادي نسبت به دمودکس مقاوم میباشند.

کنترل و از بین بردم مایت های دمودکس با محصولات آنجکس

مایت دمودکس به علت تکثیر و نحوه فعالیت بر روی پوست نیازمند پروتکل مناسب برای کنترل بلند مدت بر روی پوست به خصوص در افراد مبتلا به حساسیت و بیماری های پوستی می باشد. 

در این میان محصولات گیاهی و بدون عوارض، اولویت بسیاری از مردم در سرتاسر جهان برای علاج این بیماری است. شرکت استرالیایی آنجکس با ارائه پروتکل کامل برای مبارزه با این انگل پوستی با استفاده از مواد گیاهی و بی خطر، توانسته در سالهای اخیر طرفداران زیادی را در جهان بدست آورد.

منابع :
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات