درباره مایت‌ها

نویسنده

درباره مایت‌ها

در واقع درباره دمودکس مایت‌ها، باید بگوییم این مایت‌ها تقریباً در تمام انسان‌های بزرگسال یافت می‌شود.

درباره مایت‌ها | دمودکس مایت چیست؟
دمودکس مایت‌ها موجودات میکروسکوپی (انگل های عنکبوتی ریز) هستند که به گروه کنه‌ها تعلق دارند و در فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست انسان زندگی می‌کنند. آنها ساکنان و مهمانان ناخواسته پوست صورت، سر و بدن ما هستند. مطالعات نشان می‌دهد دمودکس مايت‌ها با انواع متعددی از عوارض پوستی از جمله آكنه، روزاسه، جوش، خارش، بلفاریت، درماتیت سبوره، ریزش مو، كم پشت و نازك شدن مو در ارتباط می‌باشند.

انسان میزبان مناسبی برای انواع دمودکس‌ها

به طور کلی انسان می تواند میزبان مناسبی برای بسیاری از جانداران ریز میکروسکوپی باشد و یک نمونه از این مهمان‌های ناخوانده در پوست انسان، انگل دمودکس است؛ تقریباً هیچ انسان بزرگسالی وجود ندارد که روی پوست او، انگل های دمودکس درحال زندگی نباشند اما زمانی که تراکم جمعیت این انگل ها بالا می رود، بسیاری از مشکلات پوست و مو نیز شدت می‌یابد.

تاکنون حدود شصت و پنج گونه از انگل دمودكس مایت شناخته شده است؛ دو گونه از این انگل‌ها در پوست انسان زندگی می‌کنند که عبارتند از دمودکس فولیکولاروم و دمودکس برویس.

دمودکس فولیکولاروم غالباً در میان فولیکول موی سر و صورت و دمودکس برویس درون غدد چربی پوست زندگی می‌کنند.

درباره دمودکس

دمودکس مایت‌ها کدام نقاط را بیشتر درگیر می‌کنند؟

دمودکس برویس نوعی انگل غدد چربی است که به طور معمول بر روی صورت از جمله اطراف گونه، بینی، چانه، پیشانی، شقیقه، مژه، ابرو، پوست سر، گردن، گوش ها و سایر نواحی مانند اطراف لب ها، داخل قفسه سینه و گاهی ممکن است در اطراف آلت تناسلی، باسن و غدد خارج رحمی نیز یافت شوند. معمولاً آلودگی با دمودکس برویس بیشتر در صورت و گردن و سینه می باشد ولی آلودگی دمودکس فولیکولاروم توزیع گسترده تری در سطح پوست بدن دارد.

به طور کل تجمع دمودکس مایت‌ها در غدد چربی پوست و فولیکول مو می‌تواند در تشدید بسیاری ازعارضه‌های پوستی موثر باشد. بعضی از متخصصین و محققین تراکم بالای انگل‌های دمودکس را یکی از عوامل ایجاد برخی از مشکلات پوستی می دانند.

شکل ظاهری دمودکس مایت‌ها چگونه است؟

دمودکس ها بسیار شبیه کرم هستند، نوع بالغ آن هشت پای کوچک دارد و طول آنها حدود یک سوم قطر مو بین 1/0 تا 4/0 میلی‌متر است و بدنی نیمه شفاف دارند.

دمودکس مایت‌ها از چه موادی تغذیه می‌کنند؟

این انگل‌ها از چربی (مانند چربی پوست و چربی لوازم آرایشی)، مواد معدنی پوست و میکروارگانیسم‌ها تغذیه می‌کنند، اما سیستم دفعی ندارند و هرچه می‌خورند درون بدنشان نگه می‌دارند.

طول عمر این موجودات چند روز است؟

طول عمر این موجودات حدود 30 الی 90 روز است.

نحوه تولید مثل دمودکس مایت‌ها به چه صورتی است؟

دمودکس مایت‌ها شب‌ها بر روی سطح پوست انسان جفتگیری می‌کنند و پس از حدود 12 ساعت داخل فولیکول های مو و یا غدد سباسه تخم گذاری می‌کنند. تخم ها پس از چند روز به لارو و نوزادان شش پا تبدیل می‌شوند که پس از حدودا یک هفته بالغ می‌شوند تا به چرخه تولید مثل وارد شوند. دوره بلوغ تا بزرگسالی آن‌ها حدود یک هفته است.

آیا این انگل‌ها قابل رویت هستند؟

خیر؛ امکان مشاهده این انگل‌ها با چشم غیر مسلح و بدون میکروسکوپ بعید است، اما قابل رویت نبودن آنها، دلیلی بر نبودشان نیست. این حشرات کل عمر خود را روی پوست انسان سپری می‌کنند، آنجا متولد می‌شوند،‌ زاد و ولد می‌کنند و پس از 1 الی 3 ماه می‌میرند.

آیا دمودکس مایت‌ها مشکل خاصی برای ما ایجاد می‌کنند؟

حقیقت این است که احتمال بالا بودن تراکم دمودکس در افرادی که از عوارض زیر رنج می‌برند، بیشتر است:

روزاسه
بلفاریت
ریزش مو
و …

2 پاسخ

  1. عالی بود خوشحال که با این منیع علمی و دقیق در ارتباطم و وقتم را برای خوندن اطلاعت غلط نمیذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب