خارش گوش : علل و ارتباط آن با مایت دمودکس

نویسنده
خارش گوش : علل و ارتباط آن با مایت دمودکس

بسیاری از مردم از یک واقعیت شگفت انگیز بی اطلاع هستند: در حال حاضر، احتمالاً چندین هزار موجود میکروسکوپی روی پوست شما زندگی می کنند! انگل های ریزی به نام دمودکس که در منافذ پوست زندگی می‌کنند و از چربی تولید شده توسط غدد و سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند. در اینجا ارتباط بین خارش و این موجودات میکروسکوپی به صورت مفصل توضیح داده شده است، اما موضوع بحث ما یکی از آزاردهنده ترین خارش هاست که همه با آن آشنا هستند، خارش گوش! مایت های دمودکس سلول‌های اپیتلیال در فولیکول مو و غدد چربی ساز را مصرف می‌کنند و به طور فیزیکی سوراخ‌های غدد میبومین را مسدود می‌کنند که منجر به اتساع غدد، حساسیت مفرط و خارش می‌شود.

مجرای شنوایی خارجی یک ساختار خود تمیز شونده است که به وسیله سرومن ( واکس گوش ) که دارای خواص ضد میکروبی است محافظت می شود .سرومن یک ماده لیپیدی است که از گوش محافظت و باعث کاهش pH پوست آن می شود، علاوه بر این ، سرومن به دلیل اینکه حاوی لیزوزیم است، باعث می شود که محیط برای پاتوژن ها محیط نامطلوبی گردد.

عوامل ایجاد خارش گوش

خارش گوش مزمن یک مشکل پیچیده است که عوامل متعددی می تواند در به وجود آمدن آن دخیل باشند. از بیماری های مختلف تا علل فیزیکی همه می توانند در ایجاد خارش گوش موثر باشند . در ادامه دلایلی که می توانند باعث خارش گوش شوند ذکر شده است:

⦁ عفونت های گوش

گاهی اوقت عفونت های ناشی از باکتری ها و ویروس ها مانند آنفولانزا و سرماخوردگی، می توانند باعث خارش گوش شوند. این عفونت ها البته به دلیل جمع شدن آب و یا جرم خارجی در گوش نیز ممکن است اتفاق بیفتد که در این صورت مراجعه به پزشک بهترین راه ممکن می تواند باشد.

⦁ خشکی پوست گوش

همانطور که در بالا اشاره شد ، گوش ها معمولاً برای تمیز و سالم نگه داشتن خود، واکس یا سرومن تولید می کنند. خارج کردن بیش از حد سرومن ( که بعضا به دلیل افراط در نظافت پوست انجام می شود ) باعث خشکی گوش و در نتیجه خارش آزار دهنده در پوست می شود. البته از دلایل دیگر می توان به اختلال در تولید سرومن توسط پوست اشاره کرد، که نتیجه آن کاهش میزان سرومن پوست و خارش است.

⦁ حساسیت و آلرژی

آلرژی یا حساسیت نیز یکی از عوامل خارش گوش است و آلرژی به مواد غذایی و یا مواد شیمیایی می تواند باعث بروز خارش در پوست گوش شما شود.

انواع حساسیت ها :

  •  حساسیت فصلی
  •  حساسیت غذایی
  •  حساسیت به نیش حشرات
  •  حساسیت دارویی
  •  حساسیت اتوپیک
  •  حساسیت به حیوانات خانگی

⦁ سمعک و دستگاه های کمک شنیداری

گاهی اوقات سمعک به دلیل پوشش پلاستیکی خود، می تواند باعث خارش گوش شود. پوست برخی از افراد ممکن است در مواجهه با پلاستیک و یا جسم خارجی ایجاد خارش نماید.

⦁ تجمع آب در گوش

اوتیت خارجی و یا بیماری که بر اثر تجمع آب در گوش ایجاد می شود، عامل دیگری است که می تواند باعث ایجاد خارش گوش شود. این بیماری به عنوان گوش شناگر نیز شناخته می شود زیرا اغلب شناگران به این بیماری مبتلا شده اند و با آن آشنا هستند !

⦁ بیماری های پوستی

بیماری های پوستی عوامل دیگری هستند که منجر به خارش گوش می شوند. بسیاری افرادی که بیماری پوستی دارند ممکن است دچار خارش گوش شوند و از علائم آن می توان به لکه های ملتهب و پوسته پوسته روی گوش اشاره کرد.

بیماری هایی که ممکن است باعث خارش گوش شود عبارتند از:
  •  دمودیکوزیس
  •  پسوریازیس
  •  درماتیت
  •  اگزما


با توجه به اینکه جمعیت بیش از اندازه انگل دمودکس اثر افزایشی بر روی بیماری های فوق دارد و دمودکوزیس نقش پررنگی در ابتلا به خارش های پوستی دارد، کنترل دمودکس به عنوان یکی از بازیگران اصلی التهاب و خارش گوش، می تواند کمک شایانی به درمان این معضل نماید.
بر اساس نتایج تحقیقات انجام گرفته بر روی علل خارش گوش، ارتباط مستقیمی میان شدت خارش گوش (به خصوص لاله گوش و داخل پیچه و صدفک) و جمعیت دمودکس بر روی پوست گوش مشاهده شده است و به همین دلیل کنترل دمودکس، یکی از اولویت های درمانی به هنگام احساس خارش در پوست گوش است.

ریشه کن کردن مایت دمودکس با آنجکس

 

آلودگی به مایت دمودکس یکی از شایعترین علل خارش در میان بیماران است و عوارض جانبی ضد مایت های شیمیایی بسیاری از بیماران را بر سر دو راهی استفاده یا عدم استفاده از داروهای ضد مایت قرار می دهد. در این میان، ضد مایت های گیاهی نسل نوینی از این دارو ها هستند که علاوه بر شدت و مدت زمان اثر بیشتر، عاری از هرگونه عوارض جانبی است.

پرمیوم کیت–a1 محصول تریتمنت دمودکس مایت | آنجکس

محصولات آنجکس ساخت کشور استرالیا با مواد تشکیل دهنده گیاهی به راحتی و کمترین عوارض جانبی دمودکس را از بین می برد . این محصول از پرطرفدارترین ضد مایت های جهان است و به عنوان بهترین جایگزین برای مایت کش های شیمیایی ،جایگاه ویژه ای را در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده است.

منابع:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب