حلقه گمشده ارتباط بین ریزش مو و شوره سر: دمودکس مایت

نویسنده
hair loss and dandruff

ارتباط بین ریزش مو و شوره سر:شوره سر و ریزش مو، هر دو از مشکلات شایع هستند. تقریبا نیمی از افراد جهان شوره سر را تجربه می کنند. این آمار در مورد ریزش مو یک نفر از هر پنج نفر است. هر دو این عارضه ها استرس زا هستند. آنها می توانند به مشکلات اجتماعی مثل کاهش اعتماد به نفس منجر شوند. به راستی چه کسی آن پوسته های ریز سفید رنگ  روی شانه هایش را دوست دارد؟

اما اوضاع وقتی بدتر می شود که آنقدر بدشانس باشید که ریزش مو و شوره سر را با هم تجربه کنید. در این شرایط ممکن است از خود بپرسید آیا این دو عارضه با هم ارتباطی دارند؟ چرا هر دو با هم به سراغ من آمده اند؟  

بسیاری از محققان بر این باور هستند که این دو عارضه  از هم مجزا هستند. به عبارت دیگر شوره به ندرت می تواند به طور مستقیم سبب ریزش مو گردد و برعکس.

در این مقاله سعی داریم دلایل ریزش مو و شوره را بررسی کنیم و عامل تازه کشف شده ای را معرفی کنیم که در ایجاد هر دو عارضه و تشدید آنها نقش موثری دارد. ما به شما کمک می کنیم تا بدانید چرا شوره سر و ریزش مو همزمان به سراغ شما می آیند. 

ریزش مو و شوره: مفاهیم و علل

شوره سر چیست؟

شوره سر پوسته های سفید، زرد رنگ یا خاکستری رنگ ریزی است که از پوست سر جدا می شود. این پوسته ها، لابه لای موها، روی ابروها، مژه ها و شانه می ریزند و دانه های سفیدی را به جای می گذارند. شوره سر روی موی افرادی که موهای تیره ای دارند بیشتر قابل مشاهده است. شوره سر پوسته های سفید، زرد رنگ یا خاکستری رنگ ریزی است که از پوست سر جدا می شود. این پوسته ها، لابه لای موها، روی ابروها، مژه ها و شانه می ریزند و دانه های سفیدی را به جای می گذارند. شوره سر روی موی افرادی که موهای تیره ای دارند بیشتر قابل مشاهده است.

ریزش مو چیست؟

اگرچه افتادن حدود 100 عدد مو در روز طبیعی است، وقتی تعداد موهای ریخته از موهای رشد یافته پیشی بگیرد ریزش مو اتفاق می افتد. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که تعداد موهای از دست رفته برای زمان نسبتا طولانی بیشتر از موهایی باشد که رشد می کنند.اگرچه افتادن حدود 100 عدد مو در روز طبیعی است، وقتی تعداد موهای ریخته از موهای رشد یافته پیشی بگیرد ریزش مو اتفاق می افتد. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که تعداد موهای از دست رفته برای زمان نسبتا طولانی بیشتر از موهایی باشد که رشد می کنند.

علل شایع شوره:

شوره علل مختلفی دارد که در این مقاله مهمترین آنها را بررسی می کنیم.  

درماتیت سبوره ای:

 یکی از علل شایع پوسته ریزی سر درماتیت سبوره ای است. این عارضه در حقیقت یک طیف است که خفیف ترین حالت آن شوره سر است. وقتی درماتیت سبوره ای شدید می شود، علایم آن از پوست سر فراتر می روند و سایر قسمت های پوست را هم دربر می گیرند. بخش های خشک، قرمز، ملتهب و پوسته پوسته از علایم شایع این درماتیت است. درماتیت سبوره ای -همانطور که از نامش پیداست- در قسمت هایی که غدد سباسه ای (غدد چربی) فعالیت بیشتری دارد، شایع تر است. پیشانی، اطراف بینی، اطراف دهان، سینه و پشت از جمله این قسمت ها هستند.

قارچ مالاسزیا:

 این قارچ یکی از میکروارگانیسم هایی است که به طور طبیعی روی پوست ما زندگی می کند. با این وجود گاهی از کنترل خارج می شود و بیش ار حد تکثیر می شود. این شرایط در درماتیت سبوره ای رایج است. مطالعات نشان می دهند که رشد بیش از حد قارچ مالاسزیا با شوره در ارتباط است.

شامپو نکردن کافی:

اگرچه برخی از محققین بر این باور هستند که بهداشت پوست با شوره در ارتباط نیست، با این وجود باقی ماندن مقادیر زیاد چربی روی پوست، غذای مناسبی را برای عوامل موثر در ایجاد شوره سر مثل قارچ مالاسزیا فراهم می کند.

hair loss and demodex

دلایل رایج ریزش مو

ریزش موی ارثی:

 حاملگی های مکرر، زایمان، منوپاز، مشکلات تیروئیدی و سایر مشکلات هورمونی می توانند به ریزش مو منجر شوند. 

استرس شدید:

 استرس شدید می تواند سبب ریزش مو شود.

اقدامات پزشکی:

 برخی از اقدامات پزشکی مثل شیمی درمانی، رادیوتراپی و همچنین برخی از دارو ها می توانند موجب ریزش مو شوند.

همانطور که می بینید علل ریزش مو همپوشانی زیادی با علل شوره سر ندارند. با این حال گفته می شود که خاراندن شدید پوست به علت تحریکات ناشی از شوره، می تواند با آسیب به فولیکول ها سبب ریزش مو شود. همچنین عارضه های پوستی مانند کرم حلقوی پوست سر، پسوریازیس پوست سر،  Folliculitis Decalvans (FD), Lichen planopilaris  می تواند به هر دو عارضه بیانجامد. 

با این حال بسیاری از ما بدون داشتن عوارض جدی مانند آنچه ذکر شد، ریزش مو و شوره را همزمان با هم تجربه کرده ایم. چه چیزی می تواند این دو را به هم پیوند دهد؟ دمودکس مایت ها 

dandruff and demodex

انگل دمودکس مایت، حلقه گمشده ارتباط شوره سر و ریزش مو

دمودکس مایت ها انگل های میکروسکوپی هستند که مدت خیلی زیادی از کشف آنها نمی گذرد. اگرچه آنها معروف نیستند اما با بسیاری از عارضه های پوستی از جمله شوره و ریزش مو در ارتباط هستند. دمودکس هم مثل قارچ مالاسزیا بخشی از فلور طبیعی پوست محسوب می شوند. با این تفاوت که آنها قارچ نیستند، بلکه انگل های میکروسکپی هستند که با 8 پای کوچک خود روی پوست ما می خزند. ممکن است چندش آور باشد، اما حقیقت این است است که پوست ما خانه موجودات میکروسکوپی بسیار زیادی است که دمودکس ها یکی از آنها هستند. 

دمودکس مایت ها به تعداد محدود روی پوست اکثر بالغین وجود دارند. تا وقتی تعداد آنها کم است مشکل خاصی ایجاد نمی کنند، اما اگر به دلایلی مانند ضعف سیستم ایمنی از کنترل خارج شوند، می توانند 

مشکلات مختلف پوستی را ایجاد و یا تشدید کنند. شوره سر و ریزش مو بخشی از این مشکلات هستند.

دمودکس مایت و شوره سر:

دمودکس مایت ها با پنجه های خود پوست را خراش می دهند و شوره ایجاد می کنند. علاوه بر این آنها مواد التهاب زایی آزاد می کنند که با خارش شدیدی که ایجاد می کند، میزبان را وادار به خاراندن می کند که می تواند به شوره منجر شود. از طرف دیگر بدن این مایت ها پر میکروب ها و قارچ های مضری است که در ایجاد و پیشرفت شوره موثر است. قارچ مالاسزیا که پیش از این درباره آن صحبت کردیم  یکی از این میکروارگانیسم ها است.

 اگر دمودکس ها در شوره دخیل باشند، درمان های رایج ضد قارچی ممکن است نتوانند به طور کامل مشکل را حل کنند. چون دمودکس ها مرتبا پوست را با قارچ ها و میکروارگانیسم های جدید آلوده می کنند.

نقش دمودکس مایت ها در ریزش مو:

تعداد زیاد دمودکس مایت ها، علاوه بر شوره با ریزش مو هم در ارتباط است. وقتی آنها زیاد می شوند، تا 25 دمودکس می تواند در یک فولیکول جا شود. این تعداد بالای مایت ها و خزش مداوم آنها در پایه رشته های مو، به مرور آنها را شل کرده و به ریزش مو منجر می شود. 

از این گذشته غذای اصلی دمودکس مایت ها چربی پوست است. درست همان چیزی که پوست و مو برای رشد و سالم ماندن به آن احتیاج دارند. دمودکس مایت ها، در تعداد بالا، منابع غذایی پوست را غارت می کنند و چیز زیادی را برای سلامت پوست و مو باقی نمی گذارند. موهای گرسنه  به مرور لاغر شده و می ریزند. 

از کجا بفهمیم که ریزش مو و شوره سر ما در ارتباط با دمودکس است؟

تقریبا همه انسان ها تعدادی دمودکس روی پوست خود دارند. با این حال اگر آنها بیش از حد باشند، می توانند منشا ایجاد و یا تشدید شوره و ریزش مو باشند. اگر عوارض پوستی دیگری مثل آکنه مقاوم به درمان، درماتیت سبوره ای، احساس خزش روی پوست، خارش و درماتیت را هم تجربه می کنید، احتمال آلودگی شما به دمودکس بیشتر است. 

اگرچه دمودکس مایت ها زیر میکروسکوپ قابل شمارش هستند، علائم آنها برای تخمین جمعیت مطمئن تر است. دمودکس ها می توانند در زیر پوست مخفی شوند. جایی که میکروسکوپ به آن دسترسی ندارد. با این حال آنها نمی توانند علایم خود را مخفی کنند. 

اگر به طور همزمان به ریزش مو و شوره مبتلا هستید، در این تست آنلاین شرکت کنید. نتایج این تست تا حد زیادی جمعیت دمودکس های شما را تخمین می زند. 

اگر دمودکس های شما زیاد بود، روی کمک ما حساب کنید. ما می توانیم بدون هیچ عارضه ای به کنترل مجدد دمودکس های شما کمک کنیم. محصولات ما کاملا گیاهی و طبیعی هستند و به شما کمک می کنند تا به راحتی از شر دمودکس های خود راحت شوید. کافی است با ما تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. برای مشاهده محصولات به این لینک مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب