گلیسیرین چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

نویسنده
گلیسیرین و دمودکس

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین یک ترکیب ساده  بی ادعا است که با وجود جثه کوچک و اسم ساده اش، می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد. اگر برچسب لوازم آرایشی و بهداشتی خود را بخوانید، متوجه میشوید که احتمالا بدون اینکه فهمیده باشید، گلیسیرین به روتین مراقبت از پوست شما راه پیدا کرده است. 

گلیسیرین یکی از ترکیباتی است که هر روزه به مقدار زیاد هم در گیاهان و هم در جانوران تولید می شود.  اکثر چربی های حیوانی و گیاهی که در غذا موجود هستند، از سه اسید چرب و یک گلیسیرین ساخته شده اند. گلیسیرین که به آن گلیسرول هم گفته می شود نقش موثری در تولید انرژی دارد و اصلا سمی نیست.

همه اینها را گفتم که بدانید با یک ترکیب بی آزار، پرمصرف و مفید روبرو هستید. 

آنجکس این ترکیب را در محصولات خود جای داده است. تمام ترکیبات محصولات ما -از جمله گلیسیرین- طبیعی و گیاهی هستند. 

گلیسیرین چه فایده هایی دارد؟

این ترکیب استفاده های زیادی در صنایع مختلف دارد و آنقدر بی خطر است که حتی در مواد غذایی و نوشیدنی ها هم استفاده می شود!! 

برخی از استفاده های گلیسیرین در صنایع مختلف به شرح زیر است:

صنایع غذایی:

 به عنوان یک مرطوب کنند، حلال و شیرین کننده استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل خاصیت ضد باکتریایی از فساد زودرس غذاها جلوگیری می کند. گلیسیرین عرقیات گیاهی را تغلیظ می کند و به عنوان یک شیرین کننده جایگزین شکر استفاده می شود. از آنجا که این ترکیب به وسیله باکتری ها مصرف نمی شود، پوسیدگی دندان کمتر شده و دندان ها سالم می مانند.

کالری گلیسیرین مشابه قند است، اما شاخص گلیسمی آن پایین تر است. بنابراین خطر کمتری برای بیماران دیابتی دارد. 

از آنجا که مسیر متابولیک گلیسرول در بدن با مسیری که قند طی می کند فرق می کند، به عنوان یک شیرین کننده سازگار با رژیم های کم کربوهیدرات مورد قبول است.

صنایع دارویی:

 گلیسیرین ضد باکتری و ضد ویروس است. به همین دلیل برای درمان زخم مورد تایید FDA است. همچنین به عنوان یک ماده نگهدارنده در پیوند پوست استفاده می شود.

گلیسرول یک مسهل طبیعی است و از شیاف های مقعدی آن برای درمان یبوست استفاده می شود. علاوه بر این چون بلعیدن ان می تواند به صورت گذرا فشار چشم را پایین بیاورد برای درمان اورژانسی فشار چشم استفاده می شود.

گلیسیرین

مراقبت از پوست:

این محصول به طور گسترده به محصولات مراقبت از پوست راه یافته است. گلیسیرین پوست را نرم و ضد عفونی می کند. از آنجا که این خاصیت در زندگی روزمره خیلی مورد استفاده است، در قسمت بعدی به طور مفصل تری درباره اثر گلیسیرین بر پوست صحبت می کنیم.

ضد یخ:

گلیسیرین مشابه اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول عمل می کند. از آنجا که سمی نیست، استفاده از آن به عنوان ضد یخ در خودرو در حال بررسی است.

صنعت فیلم سازی:

با استفاده از گلیسیرین امکان ایجاد فضای دود آلود برا فیلمبرداری فراهم می شود. همچنین این ترکیب از خشک شدن  سطوح جلوگیری می کند. بنابراین در صحنه هایی که لازم است خیس باقی بمانند از گلیسرول استفاده می شود.

فواید گلیسیرین برای پوست و مو

ما عادت داریم که با اسم های عجیب و غریب و طولانی هیجان زده شویم. اگرچه منطقا می دانیم که ترکیبات نوظهور همیشه با نتایج خارق العاده همراه نیستند، اما به نظر می رسد مغز ما دوست دارد اینچنین فکر کند! اما گلیسیرین -این ترکیب قدیمی و ارزان قیمت- آنقدر عالی است که حتی غول های صنعت مراقبت از پوست و مو، فراموش نمی کنند که آن را به محصولات خود اضافه کنند. 

  • این ترکیب منحصر به فرد رطوبت را از از محیط جذب کرده و به پوست منتقل می کند.
  • چون وزن مولکولی کمی دارد، به لایه های زیرین پوست نفوذ کرده و رطوبت را با خود به آنجا می برد.
  • سد پوستی را ترمیم می کند و عملکرد صحیح آن را حفظ می کند. سد پوستی مانع بزرگی در برابر نفوذ عوامل آسیب رسان به پوست است.
  • باکتری و ویروس های مضر را می کشد و پوست را ضد عفونی می کند. 
  • رنگ پوست را روشن و یکنواخت می کند.
  • در ترمیم زخم ها موثر است.

پس با خیال راحت گلیسیرین را در برنامه مراقبت روزانه از پوست خود قرار دهید. 

گلیسیرین چگونه تولید می شود؟

همانطور که گفتیم، گلیسیرین ستون فقرات بسیاری از چربی های حیوانی و گیاهی است.  این ترکیب منحصر به فرد در تریگلیسیرید ها و استرهای گلیسرول با زنجیر بلند وجود دارد.

برای استخراج آن از چربی های حیوانی و گیاهی، معمولا از منابعی مثل soybeans or palm استفاده می شود. همچنین گلیسیرین مشتق از حیوان، از پیه جدا می شود. 

اما خبر خوب اول برای گیاه خواران و طرفداران حقوق حیوانات این است که  گلیسیرین استفاده شده در محصولات مراقبت از پوست، معمولا از منابع گیاهی استخراج می شود. 

خبر خوب دوم هم اینکه گلیسیرین موجود در محصولات آنجکس هم منشا گیاهی دارد. 

گلیسیرین در سال های اخیر به طور مصنوعی هم تولید می شود، اما توجیه اقتصادی ندارد و به طور کلی می توانید مطمون باشید که گلیسیرینی که استفاده می کنید به احتمال قوی طبیعی است. 

وقتی گلیسیرین را استخراج می کنند، ناخالصی هایی دارد که طی فرآیند هایی آن ها را جدا کرده و گلیسیرین با خلوص بالا حاصل میشود.

دمودکس و گلیسیرین

آیا گلیسیرین دمودکس ها را از بین می برد؟

دمودکس مایت چیست؟

دمودکس مایت ها موجودات میکروسکوپی هستند از خانواده عنکبوت های هستند. آنها در حالت بلوغ هشت پای کوچک دارند که با استفاده از آنها در داخل منافذ پوست نفوذ می کنند. اگر چه آنها فلور طبیعی پوست محسوب می شوند، اما اگر تعداد آنها از 5 عدد در هر سانتی متر مربع پوست بیشتر شود، می توانند مشکلات مختلفی را به وجود بیاورند. دمودکس ها در شرایط مساعد مانند ضعف سیستم ایمنی، عفونت های پوستی و سایر مشکلات زمینه ای با سرعت خیلی زیادی تکثیر می شوند و بخش های مختلفی از پوست را تحت سلطه خود در می آورند. اگر چه دمودکس ها به طور معمول در پوست سر و صورت بیشتر هستند، اما می توانند سایر بخش ها را نیز آلوده کنند. غذای آنها چربی است. به همین دلیل است که در بخش هایی از پوست که غدد سباسه ای فعال تری دارند بیشتر تکثیر می شوند. 

به دنبال افزایش تراکم دمودکس ها روی پوست، عوارض مختلفی مثل روزاسه، آکنه، بلفاریت و ریزش مو بروز می کند. این مشکلات بالینی معمولا به درمان های معمول مقاوم هستند و مرتب عود می کنند. 

در این شرایط کنترل مجدد جمعیت دمودکس مایت ها تنها راه کنترل عوارض است. و این همان وظیفه ای است که محصولات آنجکس به عهده دارند.

برای اطلاعات بیشتر درباره دمودکس مایت ها به این لینک مراجعه کنید

گلیسیرین و دمودکس مایت

وقتی صحبت از حذف دمودکس ها می شود، گلیسیرین به تنهایی نمی تواند از پس آن بر بیاید. تا جایی که ما می دانیم، تا کنون مطالعه ای انجام نشده است که اثر گلیسیرین را بر دمودکس مایت ها بررسی کند. اما مکانیسم های هموستاز دمودکس مایت ها پیشرفته تر از باکتری ها و ویروس ها است و به راحتی تحت تاثیر گلیسیرین قرار نمی گیرد.

با این وجود گلیسیرین به عنوان یکی از ترکیبات موجود در محصولات آنجکس می تواند به شکل هم افزایی اثر سایر ترکیبات را افزایش دهد. 

از طرف دیگر گلیسیرین سلامت کلی پوست را تامین کرده و آن را مرطوب نگه می دارد.

علاوه بر همه اینها، ما بر اساس شواهد علمی باور داریم که گلیسیرین با از بین بردن باکتری ها و ویروس ها، علائم ناشی از دمودکس مایت ها را تخفیف می دهد.

آنچه در داخل بدن این مایت ها فراوان است، موجودات مضر میکروسکوپی از جمله ویروس ها، باکتری ها و قارچ های بیماری زا هستند. به نظر می رسد بخش عمده ای از علائم ناشی از دمودکس -مخصوصا در روزاسه- در همین میکروارگانیسم ها ریشه دارد. گلیسیرین با از بین بردن باکتری ها و ویروس های بیرون ریخته از بدن مایت ها، عوارض ناشی از آنها را تسکین می دهد. 

محصولات آنجکس

اگر درگیر مشکلات ناشی از دمودکس مایت ها هستید، محصولات آنجکس همان چیزی است که به دنبال آن می گردید. این محصولات منحصر به فرد، یک انقلات در صنعت مبارزه با دمودکس محسوب می شوند. محصولات آنجکس هم اکنون در سراسر دنیا فروخته می شوند. 

مخترع محصولات آنجکس آقای سید محمد بهبهانی -از ایرانیان مقیم استرالیاست. این محصولات ترکیبی از مواد طبیعی و گیاهی هستند که گلیسیرین یکی از آنها است. 

گلیسیرین ترکیبی ضد باکتری و ضد ویروس است که یک مرطوب کننده قوی محسوب می شود. گلیسیرین با بهبود عملکرد سد پوستی، از فعالیت بیشتر دمودکس ها جلوگیری می کند. علاوه بر این این ترکیب، باکتری های و ویروس های آزاد شده از بدن دمودکس مایت را خنثی کرده و تحریکات ناشی از آنها را تخفیف می دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب