دلایل احساس خزش روی پوست و راهکارهایی برای بهبود

نویسنده
خارش پوست و دمودکس

همه ما حداقل یکبار، احساس خزش روی پوست را تجربه کرده ایم.  اگر متوجه حرکت حشره ای در نزدیکی  پوست مان شویم، ممکن است برای چند ساعت این احساس را داشته باشیم.   این حس ناخوشایند برای مدت کوتاهی طبیعی است. اما برخی از افراد به طور مزمن با احساس خزش زندگی می کنند. ما سعی داریم تا در این مقاله، دلایل این حس و روش های بهبود آن را بررسی کنیم.

دیدگاه علمی در مورد احساس خزش

زمانی که چیزی روی پوست ما می خزد، اعصاب پوست تحریک می شوند و پیامی را به مغز می فرستند که باعث ایجاد احساس خزش می شود. اما گاهی اوقات بدون اینکه عامل فیزیکی وجود داشته باشد، اعصاب محیطی چنین پیامی را به مغز ارسال کرده و یا مغز به اشتباه چنین تشخیصی می دهد. دلیل آن هرچه که باشد فرد احساس می کند چیزی روی پوست او می خزد، در حالیکه در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد. این توهم لامسه ای معمولا به احساس خزش  و یا فورمیکیشن تعبیر می گردد.

فورمیکیشن از کلمه ای لاتین به معنای مورچه منشا گرفته است و در حقیقت به احساسی اشاره دارد که هنگام حرکت مورچه ها روی سطح پوست ایجاد می شود. 

خارش پوست

چه عواملی سبب احساس خزش غیر واقعی روی پوست می شود؟

از آنجا که این احساس معمولا غیر واقعی است، افراد مبتلا به اختلالات سایکولوژیک بیشتر از سایر افراد از آن رنج می برند. علاوه بر این، سوء مصرف کوکائین، آمفتامین و الکل نیز در مدت طولانی به چنین حس های غیر واقعی منجر می شود

افرادی که به طور ناگهانی الکل را ترک می کنند، علاوه بر تجربه این حس، حشراتی را می بینند که روی پوست آنها می خزند. یعنی علاوه بر توهم لامسه ای، توهم بصری را نیز تجربه می کنند. قطع داروهایی مثل بنزودیازپین، ترامادول و برخی از داروهای ضد افسردگی نیز می توانند نتایج مشابهی داشته باشند. 

علاوه بر این، برخی از مشکلات بالینی و داروها نیز با آسیب به اعصاب محیطی و یا مکانیزم های دیگر سبب ایجاد احساس خزش روی پوست می شوند. برخی از این مشکلات به شرح زیر هستند:

  • سکته مغزی
  • مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)
  • تومور
  • سندرم تونل کارپال
  • بیماری تیروئید
  • کمبود برخی ویتامین ها
  • نوروپاتی دیابتی
  • سرطان پوست
  • سفلیس
  • بیماری لایم
  • هیپوکلسمی
  • زونا
  • کورتیکواستروئیدها
  • برخی از آنتی بیوتیک ها

اما به غیر از این دلایل غیر واقعی، گاهی احساس خزش روی پوست کاملا واقعی است:

مایت های دمودکس یکی از عوامل ایجاد احساس خزش روی پوست هستند.

انگل های پوستی مانند مایت دمودکس، شپش سر، و Tinea capitis می توانند هنگام حرکت روی پوست و یا زیر آن، به طور فیزیکی باعث ایجاد حس خزش شوند. به همین دلیل افرادی که به طور مزمن احساس خزش می کنند باید به متخصص پوست مراجعه کنند. متخصص آنها را از نظر ابتلا به انگل ها، مورد بررسی قرار می دهد.

مایت دمودکس برخلاف شپش سر و Tinea capitis ، یک انگل میکروسکوپی است. این مایت به طور طبیعی روی پوست اکثر افراد زندگی می کند. با این حال ، اگر به هر دلیلی بیش از حد تکثیر شوند، می توانند باعث ایجاد حس خزش روی پوست شود. 

راهکارهای بهبود احساس خزش روی پوست

بهبود این عارضه، با توجه به عامل ایجاد کننده آن امکانپذیر است.

در مواردی مانند اختلالات سایکولوژیک، داروهای اعصاب و روان و رفتار درمانی بسیار کمک کننده است. در موارد بالینی، کنترل عوامل زمینه ای و درمان آن ها حائز اهمیت است. و در انتها اگر احساس خزش روی سطح پوست واقعی باشد، درمان های انگلی راهکاری موثر خواهند بود

آنجکس چگونه به از بین بردن مایت های دمودکس کمک می کند؟

شرکت آنجکس استرالیا، پیشرو در زمینه تولید محصولات ضد دمودکس می باشد. هدف اصلی آنجکس، یاری رساندن به افرادی است که از عوارض مختلف دمودکس ها رنج می برند. محصولات منحصر به فرد آنجکس به همراه پروتکلی جامع ارائه می شود. این محصولات دمودکس ها را بر روی پوست و سطوح محیطی هدف قرار می دهد و به رفع احساس خزش ناشی از مایت های دمودکس کمک می کند.

آیا شما هم می خواهید بدانید که احساس خزش روی پوست شما در ارتباط با دمودکس ها است یا خیر؟ ما یک سورپرایز برای شما داریم.  از طریق این لینک، به راحتی می توانید از تست آنلاین آنجکس استفاده نموده و از میزان تراکم دمودکس ها مطلع شوید.

لطفاً توجه داشته باشید که تست آنلاین و محصولات آنجکس، جایگزین تشخیص و درمان های تجویز شده توسط  پزشک نمی باشند.

منابع:

Ungex

14 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید حدود دو ماهه همش احساس میکنم مورچه روی روسریم راه میره ولی چیزی نیست
    دلیلش چیه ؟ یه نوع بیماریه؟

    1. سلام. روزتون بخیر. حس خزش زیر پوست هم میتونه حالت وسواس گونه داشته باشه هم واقعی باشه. اگر دمودکس های کف سرتوت زیاد باشن میتونن این حس رو ایجاد کنن. یا حتی حشرات دیگه هم میتونن این حس رو ایجاد کنن. تست دمودکس آنلاین رو از سایت میتونین بدین

      1. سلام وقت بخیر من به چند متخصص پوست مراجعه کردم برای خارش بدن اولی بدون معاینه بخاطر مسافرتی که داشتم گفت گاله بعد از مدتی استفاده از پرمترین تغییری پیدا نکردم دوباره رفتم دکتر ایندفعه دکتر بررسی کرد و گفت گال نداری برا خشکی پوست لوسیون داد و آزمایش برا کبد . واقعا بیماری عجیبیه خارش بدن هر دکتری هم یک چیزی میگه.

  2. من هر بار دچار این حالت میشم دست به میوه ها میزنم به میوه حمله میکنن مثلا یه پرتغال اگه تو دستم بگیرم تو عرض یکی دو دقیقه حرکتشونو حس میکنم وپرتقال پوستش پر از لک میشه

    1. دوست عزیز این چیزی که شما می فرمایین ناشی از دمودکس ها نمیتونه باشه چون دمودکس ها مطمئنا علاقه ای به پرتقال ندارند و چربی دوست هستند. احتمالا یک نوعی حشره توی محل زندگیتون هست که باعث این مشکل. حشره ریز یا نوع دیگری از مایت ها

  3. سلام باتشکراز توضیحات مفیدتون.
    من بلافاصله بعداز صحبت درباره ی مورچه و بندپایان دچارخارش میشم حتی درچشم!

    1. سلام و متشکر از دیدگاهتون.
      طبیعی هست بعضی ها یک مقدار نسبت به این موضوع وسواس پیدا می کنند و حتی با شنیدن اسمش خارش پیدا می کنند.

    2. سلام من چندوقته احساس میکنم چیزی روی سرم راه میره یا یه چیزی داخل سرم هست،گوش راستم سنگین شده و بعضی وقتا سرگیجه میگیرم اینا نشونه چی هست؟

      1. سلام و روز بخیر. خیلی بابت مشکل ایجاد شده براتون متاسف شدم و امیدوارم به زودی مشکلتون حل شه. بحث اینکه چیزی روی پوست یا زیر سطح پوستتون میخزه، میتونه با دمودکس ها مرتبط باشه و میتونید با مشاوران ما برای حل اون در تماس باشید.
        ولی مشکل گوشتون که سنگین شده و سرگیجه دارین رو حتما پیش متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

      2. سلام. پدر و مادر من حدود سه ماهه از خزش و گاز گرفتن حشرات روی پوست شکایت دارند اما چیزی نمی بینند هر وقت برای من توضیح میدن خودم هم اون علائم رو حس میکنم میخوام بدونم واقعا چیزی هست یا نه؟

    3. درود ، من دوسه هفته پیش شپش به سرم زده بود، خوب شدم دارو سرم را قطع کردم ، بازم شپش سراغم آمد ، الان دوسه روزه که انگار یه چیزی زیر و یا رو پوستم راه میره ولی تا میبینم اصلا هیچی نیست چکار کنم؟

  4. سلام
    مسئله‌ای شبیه به دوستی که پرتغال رو گفتند اما من این لکه ها رو در بین بافت پارچه و لباس بصورت پهن یا متمرکز میدیدم تا با لمس آن روی لباسم به دستم چسبید، زمانیکه بین دو انگشت گرفتم شروع به تقلا کرد و حس سنگین و تورفته به پوستم داد بحالت ولتاژ ضعیف برق، در آخر اکثرا شبها از موهام بصورتم و چشم و دهنم میان و رشته‌های براق و درخشنده ای که کلافم کردن، باید عرض کنم محل کار باهمکاری که مبتلا به گال بود هم اتاق و مبتلا شدم اما هیچ نشانه ای درباره مایتی که اینجوری باشه ندیدم، ممنون از توجهتون

    1. سلام روزتون بخیر. اینکه میفرمایین شبیه رشته هستند و شما یه چیزی می بینید مشخصا نشون میده مشکلتون که در حال حاضر اذیتتون میکنه انگل های دمودکس نیست. میتونه Morgellons باشه. ولی خوب بعضی از مشتری های ما مشکل مشابه شما دارند و اسپری PDT مشکلشون رو حل میکنه. برای مشاوره خرید محصول با شماره 09330222854 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب