بهداشت و مراقبت از اکستنشن مژه برای جلوگیری از ابتلا به انگل اکستنشن مژه

نویسنده
اکستنشن مژه و دمودکس مایت

اکستنشن مژه زیبایی طبیعی به چشم ها می بخشد. مژه های بلند، مشکی و پر، چیزی است که همه از آن استقبال می کنند، با این وجود گاهی اکستنشن مژه مشکلاتی را به وجود می آورد که ادامه استفاده از آن را با چالش مواجه می کند. یکی از این مشکلات انگل اکستنشن مژه است. انگل هایی که در انتهای مژه های مصنوعی رشد می کنند و سبب التهاب، قرمزی و خارش چشم ها می شوند. با این وجود پیشگیری از این انگل ها معمولا کار ساده ای است. کافیست قدری با آنها آشنا شوید تا با انجام اقداماتی ساده از رشد آنها بر روی مژه های زیبای خود پیشگیری کنید. به عبارت دیگر، بر خلاف آنچه خیلی ها فکر می کنند، عدم رعایت بهداشت عامل اصلی ابتلا به انگل اکستنشن مژه است و نه خود اکستنشن ها. 

با انگل اکستنشن مژه (دمودکس مایت) آشنا شوید

انگل اکستنشن مژه، مایت مژه و یا انگل های دمودکس، موجودات ریزی از خانواده بندپایان هستند که قرابت نزدیکی با عنکبوت ها و کنه ها دارند، با این وجود بسیار کوچکتر از فامیل های نزدیک خود هستند. آنها تنها یک دهم تا سه دهم میلیمتر طول دارند و بدون میکروسکوپ قابل مشاهده نیستند. انگل های دمودکس با هشت پای کوچک خود روی پوست و در طول مو ها می خزند. با توجه به اینکه در جای خود ثابت نیستند می توانند مژه ها را ترک کنند و سایر قسمت های پوست را هم درگیر کنند. این موضوع اهمیت رعایت بهداشت را در هنگام استفاده از مژه های مصنوعی بیش از پیش مشخص می کند. 

غذای مایت های اکستنشن مژه چربی پوست، لوازم آرایش، کثیفی و پوست مرده است. بسیاری از افراد از ترس اینکه مژه های زیبای خود را از دست بدهند اطراف چشم های خود را به خوبی نمی شویند و تمیز نمی کند. این موضوع سبب می شود این انگل ها شرایط مناسبی را برای رشد پیدا کنند. چه چیزی بهتر از یک خانه گرم و نرم و پر از خوراکی های خوشمزه؟ 

دمودکس ها با تخم گذاری تولید مثل می کنند، آنها روی سطح پوست جفتگیری کرده و برای تخم گذاری از طریق منافذ پوست به عمق می روند. دمودکس ها تخم های قلبی شکل خود را داخل فولیکول ها و همچنین غدد چربی می گذارند. تخم هایی که در چند روز به لاروهای کوچکی مبدل می شوند که در مجرای رشد مو به سمتِ بیرون حرکت می کنند و با رسیدن به سطح پوست بالغ می شوند. 

هر مایت مژه ماده می تواند چندین تخم بگذارد، پس در شرایط مناسب جمعیت آنها می تواند به شکل انفجاری افزایش یابد. این موضوع اهمیت رعایت بهداشت را در طول استفاده از مژه های مصنوعی کاملا مشخص می کند.

علائم آلودگی به انگل مژه

این انگل ها می توانند در تراکم مختلف، علائمی با شدت های متفاوت را ایجاد کنند. برای مثال علائمِ خفیفِ آلودگیِ پلک ها به دمودکس شامل خارش خفیف، التهاب، قرمزی و احساس ناراحتی خفیف در چشم است. درحالیکه با تکثیر بیش از حد، علائم ناشی از آنها هم شدت می یابد. انگل های مژه در جمعیت زیاد می توانند سبب خارش شدید، قرمزی و التهاب زیاد، شوره های استوانه ای روی پلک، قرمزی چشم، آبریزش و اختلال در بینایی شوند. آنها همچنین می توانند عامل بروز و تشدید بلفاریت، شالازیون و گل مژه شوند. 

همانطور که گفتیم، دمودکس ها به مژه ها محدود نمی شوند، آنها می توانند راه خود را در پیش گرفته و سایر قسمت های پوست را نیز درگیر کنند. هر چه پوست مقصد چرب تر باشد،  با احتمال بیشتری در آن قسمت تکثیر می شوند. پیشانی، گونه، اطراف بینی و گوش قسمت هایی از پوست هستند که غدد چربی فعال تری دارند و این باعث می شود علائم دمودکس ها در این نقاط بیشتر باشد. علائم انگل های دمودکس در سایر قسمت های پوست شامل موارد زیر است:

روش صحیح تمیز کردن اکستنشن مژه

قدم اول: انتخاب یک کلینسر خوب

چسب مژه در مواجهه با مواد روغنی به راحتی می شکند، به همین دلیل است که برای جدا کردن آن از روغن های طبیعی مثل زیتون و بادام استفاده می شود. لذا تمام کلینسر هایی که روغنی هستند می توانند  مژه های مصنوعی را خراب کرده و عمر آنها را کوتاه کنند. علاوه بر این چربی ها غذای اصلی دمودکس ها محسوب می شوند و به رشد آنها کمک می کنند. 

این دو دلیل کافیست تا کلینسر ضد دمودکس آنجس DDC را امتحان کنید. این کلینسر با از دسترس خارج کردن مواد مغذی مورد نیاز دمودکس ها به آنها آسیب می زند. از طرف دیگر مژه های شما را تمیز کرده و به آنها آسیب نمی زند. برای اطلاعات بیشتر درباره این محصول منحصر به فرد به این لینک مراجعه کنید.

قدم دوم: شستشوی و آبکشی مژه ها

هر زمان که احساس کردید مژه های شما آلوده است، آنها را با آب گرم خیس کنید. سپس مقدار کمی از از DDC را به وسیله نوک انگشتان خود روی مژه ها ماساژ دهید. حرکت دست شما باید از بالا به پایین باشد در غیر این صورت به مژه های خود آسیب می زنید. پس از اتمام، مژه های خود را با آب گرم بشویید و سپس با آب خنک آبکشی کنید.

قدم سوم: خشک کردن و شانه زدن اکستنشن

بهتر است مژه ها را رها نکنید تا خودشان خشک شوند. تارهای مژه های مصنوعی متراکم تر از مژه های طبیعی خودتان هستند و دیرتر خشک می شوند. این موضوع به دمودکس ها فرصت می دهد تا از رطوبت محیط بهره برده و جمعیت خود را زیاد کنند. 

برای خشک کردن مژه ها بهتر است به جای حوله پارچه ای از دستمال کاغذی استفاده کنید. حوله پارچه ای سنگین است  و ممکن است به اکستنشن آسیب وارد کند. از طرف دیگر، تار و پود این حوله ها مکان مناسبی برای دمودکس ها هستند. این کنه ها می توانند در این محیط مرطوب و چرب ساعت ها دوام بیاورند و با تماس بعدی به سایر قسمت های پوست منتقل شوند. 

برای خشک کردن چشم ها با دستمال کاغذی، کمی دستمال را به دور انگشت خود بپیچید و به آرامی مژه ها را لمس کنید تا آب آنها کشیده شود. سپس از سشوار برای خشک کردن کامل آنها استفاده کنید. باد سشوار نباید خیلی داغ باشد، چون ممکن است به چسب مژه آسیب وارد کند. سشوار را بیش از چند ثانیه روی هر چشم نگه ندارید. پس از خشک شدن،  روی مژه ها باد سرد بگیرید تا خنک شوند. این کار حرارت لازم برای رشد میکروارگانیسم ها از جمله انگل های مژه را از دسترس آنها خارج می کند. 

برای شانه کرده مژه ها از یک برس ریمل تمیز و خشک استفاده کنید. شانه کردن اکستنشن گرد و خاک بین رشته ها را پاک می کند و آنها را تمیز نگه می دارند. 

هر چند وقت یکبار لازم است مژه های مصنوعی تمیز شوند؟

پاسخ این سوال به شرایط هر فرد وابسته است. به عنوان یک قاعده کلی هر زمانی که مژه ها کثیف شدند، لازم است آنها را تمیز کنید. اگر چشم های خود را آرایش می کنید، زیاد عرق می کنید و یا پوست چربی دارید، ممکن است لازم باشد تا روزی دو بار آنها را تمیز کنید. در غیر این صورت هفته ای دو بار کافی است. 

به خاطر داشته باشید شستشوی بیش از حد پلک، به پوست ظریف این ناحیه آسیب زده و فرصت مناسبی را برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا از جمله دمودکس ها فراهم می کند. بنابراین به اندازه آنها را تمیز کنید و نه بیشتر.

سایر اقدامات لازم برای مراقبت از اکستنشن و جلوگیری از ابتلا به مایت مژه

خوشبختانه اقداماتی که برای حفظ مژه های مصنوعی لازم است، تقریبا همان هایی هستند که از رشد انگل های دمودکس پیشگیری می کنند. مهمترین نقطه اشتراک یک چیز است: روغن! چیزی که هم چسب اکستنشن مژه راحل می کند و هم غذای کافی در اختیار انگل های دمودکس می گذارد. بنابراین لازم است در طول مدتی که اکستنشن دارید از تماس هرگونه روغن -به طور خالص و یا در قالب محصولات مختلف- با پلک ها خود جلوگیری کنید. برخی از راهکار ها در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • دور لوازم آرایش دارای روغن را خط بکشید.
  • از مصرف کرم های دور چشم خودداری کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان کمتر آرایش کنید.
  • از مصرف روغن هایی که برای رشد مژه خوب هستند -مثل روغن بادام و زیتون- بر روی پلک های خود بپرهیزید.
  • دست های کثیف خود را به چشم هایتان نزنید.
  • تا حد امکان از دستمال یکبار مصرف برای خشک کردن صورت استفاده کنید. 
  • از مصرف ضد آفتاب در اطراف چشم هایتان بپرهیزید.

علاوه بر روغن، رطوبت و گرما، هر دو هم چسب مژه را شل می کنند و هم به انگل های مژه امکان رشد می دهند. بنابر این:

  • از ورزش در محل های گرم و مرطوب خوددای کنید. 
  • اگر استخر می روید پوست خود را در انتها با آب خنک آبکشی کنید، با این وجود احتمالا چسب مژه را شل می کنید. 
  • مژه های خود را خیس باقی نگذارید. 
  • از استفاده از بخور صورت پرهیز کنید.
  • از رفتن به سونا پرهیز کنید.

آیا به انگل دمودکس مبتلا هستید؟

اگرچه اقداماتی که برشمردیم نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به انگل های دمودکس دارد، با این وجود همه چیز در این دستورالعمل ها خلاصه نمی شود. برخی از افراد به دلایلی مثل  ایمنی ضعیف، عفونت های پوستی، مشکلات درماتولوژیک و سایر عوامل ناشناخته مستعد ابتلا به این انگل ها هستند. پس مهم است که علاوه بر رعایت بهداشت شخصی، علائم آلودگی به دمودکس را -که در ابتدای مقاله ذکر شد- پایش کنید. مخصوصا اگر از اکستنشن مژه استفاده  می کنید.

روش های که به شما کمک می کنند از آلودگی به انگل های دمودکس بر روی پلک های خود آگاه شوید سه دسته هستد:

روش جنرال (تست آنلاین)

این تست به طور عمومی جمعیت دمودکس های شما را تخمین می زند. اگر نتیجه تست، تراکم زیاد دمودکس ها را نشان داد، احتمال اینکه علائم چشمی شما نیز ناشی از دمودکس باشد زیاد است.  تست آنلاین تشخیص دمودکس از اعتبار زیادی برخوردار است و می توانید به راحتی به نتایج آن اعتماد کنید.

روش میکروسکوپی:

 به یک چشم پزشک آشنا به دمودکس ها مراجعه کنید. او احتمالا یک یا چند عدد از مژه های شما را از ریشه بیرون می آورد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند. در صورت ابتلا به دمودکس، احتمالا آنها زیر میکروسکوپ به شکل متصل به انتهای مژه ها قابل مشاهده هستند. البته مشخص است که در این روش لازم است اکستنشن مژه را از قبل بردارید.

روش خانگی:

 با استفاده از یک آینه ذره بینی به انتهای مژه های خود -جایی که مژه ها به پلک وصل می شوند- به دقت نگاه کنید. اگر شوره ی استوانه ای می بینید، شما با یکی از علائم اختصاصی انگل های دمودکس روبرو شده اید. با این وجود لازم است بیشتر بررسی کنید تا مطمئن شوید.

اگر با انگل مژه آلوده شدید چه باید کنید؟

اگر جمعیت دمودکس های شما بیش از حد شوند، حتما باید اکستنشن مژه خود را برای چند ماه بردارید. از این گذشته، لازم است اقداماتی را در پیش بگیرید که انگل ها را از بین ببرد و از رشد مجدد آنها جلوگیری کند. 

یکی از بهترین محصولاتی که می توانید برای از بین بردن دمودکس ها استفاده کنید PDT و SDT ، محصولات شرکت استرالیایی آنجکس هستند. این محصولات منحصر به فرد دمودکس ها را در تماس مستقیم از بین می برد. شما می توانید آنها را به راحتی روی پلک های خود اسپری کنید. همچنین کافی است مقدار کمی از این محلول ها را روی بالش، شانه، حوله و سایر وسایلی که در تماس مستقیم با پوست شما هستند اسپری کنید تا دمودکس ها ازبین بروند. به خاطر داشته باشید برای ریشه کن کردن دمودکس ها سه تا چهار ماه زمان لازم است و شستشوی مکرر پوست، این انگل ها را از بین نمیبرد. چون آنها در عمق پوست و چسبیده به ریشه موها به سر می برند و مرتب تخم گذاری می کنند. 

سایر اقداماتی که به شما کمک می کنند تا انگل های دمودکس را از بین ببرید شامل موارد زیر است:

  • تقویت سیستم ایمنی از طریق خواب به موقع و کافی، غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی، خوش بینی، ورزش و شادی
  • اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، فست فود، قند و شکر و نشاسته (این ترکیبات پوست را چرب می کنند)
  • رعایت بهداشت شخصی
  • شستشوی مرتب لباس ها و لوازم شخصی

اگر مبتلا به انگل دمودکس هستید، بدانید تنها نیستید، تعداد قابل توجهی از افراد در سراسر دنیا از عوارض این انگل ها رنج می برند. با این تفاوت که شما شانس این را داشته اید که با دمودکس آشنا شوید و راه حل مناسبی برای حل این معضل پیش رو دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب