بلفاریت ناشی از دمودکس چیست؟

نویسنده
گل مژه و دمودکس مایت

اکستنشن مژه زیبایی طبیعی به چشم ها می بخشد. مژه های بلند، مشکی و پر، چیزی است که همه از آن استقبال می کنند، با این وجود گاهی اکستنشن مژه مشکلاتی را به وجود می آورد که ادامه استفاده از آن را با چالش مواجه می کند. یکی از این مشکلات انگل اکستنشن مژه است. انگل هایی که در انتهای مژه های مصنوعی رشد می کنند و سبب التهاب، قرمزی و خارش چشم ها می شوند. با این وجود پیشگیری از این انگل ها معمولا کار ساده ای است. کافیست قدری با آنها آشنا شوید تا با انجام اقداماتی ساده از رشد آنها بر روی مژه های زیبای خود پیشگیری کنید. به عبارت دیگر، بر خلاف آنچه خیلی ها فکر می کنند، عدم رعایت بهداشت عامل اصلی ابتلا به انگل اکستنشن مژه است و نه خود اکستنشن ها. 

انواع بلفاریت

به طور کلی دو نوع بلفاریت وجود دارد:

  • بلفاریت قدامی: در قسمت بیرونی پلک، در ناحیه ای که مژه ها به پلک متصل می شوند رخ می دهد.
  • بلفاریت خلفی: در داخل پلک، در تماس با کره چشم رخ می دهد و بیشتر به مشکلات غدد چربی (میبومین) مرتبط است.

 

برخی از افراد به طور همزمان از هر دو نوع بلفاریت رنج می برند.

علائم بلفاریت

علائم و نشانه های بلفاریت شامل موارد زیر است:

  • پلک متورم و قرمز
  • آبریزش چشم و خارش پایه مژه ها
  • احساس ناخوشایند داخل چشم
  • پوسته های شوره مانند در پایه مژه ها
  • چسبیدن پلک ها به هم، مخصوصا صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب
  • ریزش مژه

علل بلفاریت

علت دقیق بلفاریت هنوز مشخص نیست. با این وجود به نظر می رسد این عارضه با موارد زیر در ارتباط است:

  • درماتیت سبورئیک، شوره سر و ابروها
  • عفونت باکتریایی
  • مسدود شدن یا عملکرد نادرست غدد چربی در پلک
  • روزاسه (یک عارضه پوستی شایع که با قرمزی صورت مشخص می شود.)
  • آلرژی ها، مانند واکنش های آلرژیک به داروهای چشم، محلول های لنز تماسی یا آرایش چشم
  • کنه مژه (دمودکس مایت)

راه های رهایی از بلفاریت در خانه

برخی از اقدامات ساده وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند بلفاریت را کنترل کنید و از عود مجدد آن پیشگیری کنید. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • کمپرس گرم دوبار در روز
  •  اسکراب پلک
  • بهداشت پوست و پلک

 

اما اگر بلفاریت ناشی از رشد بیش از حد انگل های دمودکس باشد، راه حل های سنتی معمولاً رهایی کامل و ماندگاری را ارائه نمی دهند. در این مورد، راه حل این است که کنه های دمودکس را بر روی مژه های خود از بین ببرید.

بلفاریتی که با انگل های دمودکس در ارتباط است “بلفاریت ناشی از دمودکس” نامیده می شود. در ادامه مقاله ما تریتمنت ابتکاری آنجکس را برای از بین بردن کنه های دمودکس معرفی می کنیم و به شما کمک می کنیم به روشی ایمن و بدون عارضه جانبی بلفاریت را با از بین بردن این انگل ها کنترل کنید.

کنه دمودکس چیست؟

کنه های دمودکس انگل های میکروسکوپی هستند که در زیر فولیکول های مو و در غدد چربی زندگی می کنند. این کنه‌ها از سلول‌های مرده پوست، روغن‌هایی که در آنجا تجمع می‌یابد و برخی دیگر از ترکیبات تغذیه می‌کنند. آنها بیشتر روی صورت، از جمله پلک ها و مژه ها زندگی می کنند و با بسیاری از مشکلات مانند ریزش مو، روزاسه، آکنه و احساس خزش روی پوست مرتبط هستند. رشد بیش از حد کنه های دمودکس می تواند منجر به “بلفاریت دمودکس” نیز شود.

رابطه بلفاریت و کنه دمودکس

بلفاریت اغلب با رشد بیش از حد باکتری هایی همراه است که در امتداد حاشیه پلک ها و در پایه مژه ها زندگی می کنند.

با گذشت زمان، این باکتری ها تکثیر می شوند و ساختاری به نام «بیوفیلم» ایجاد می کنند. این بیوفیلم به محیطی سمی، شبیه پلاکی که روی دندان تشکیل می شود، تبدیل می شود. دمودکس ها، از بیوفیلم تغذیه می کنند که به نوبه خود منجر به رشد بیش از حد آنها و بدتر شدن التهاب پلک می شود.

این انگل ها می توانند مجرای غدد چربی، فولیکول ها و منافذ پوست را به طور فیزیکی مسدود کنند و سبب التهاب شوند. آنها همچنین مواد التهاب زایی را ترشح می کند که می تواند سبب تورم شود، آلرژی ایجاد کند و با وادار کردن سیستم ایمنی به واکنش، شرایط التهابی را تشدید کند. 

علاوه بر این، باکتری های موجود در بیوفیلم پلک موادی به نام «اگزوتوکسین» تولید می کنند که باعث التهاب غدد ترشح کننده چربی در پلک به نام «غدد میبومین» می شود و مشکلی به نام «اختلال عملکرد غدد میبومین» را به وجود می آورد. این اختلال با خشکی چشم و  بلفاریت ناشی از دمودکس در ارتباط است.

چگونه از بلفاریت ناشی از دمودکس رهایی یابیم؟

در موارد بلفاریت ناشی از کنه دمودکس، هیچ درمانی نمی تواند به اندازه محلول های ضد دمودکس موثر و آسان باشد. تا زمانی که از شر انگل های دمودکس راحت نشوید، نمی توانید عوارض بلفاریت را به طور کامل کنترل کنید. 

دمودکس ها را نمی توانید با شستشو ساده و یا استفاده مکرر از مواد شوینده پاک کنید. آنها به عمق پوست نفوذ می کنند و در آنجا تخم می گذارند. این انگل ها با دم های بلند خود به تارهای مو وصل می شوند و جدا کردن آنها به این راحتی نیست.

دمودکس ها از نور بیزار هستند. به همین دلیل تنها شب ها پناهگاه خود را ترک می کنند و به سطح پوست می آیند. به همین دلیل محصولات ضد دمودکس آنجکس شب ها روی پوست استفاده می شوند. این محصولات لایه نازک و غیر قابل مشاهده ای روی پوست ایجاد می کنند که اثر آن تا صبح حفظ می شود. انگل هایی که به سطح می آیند در تماس با این لایه ضد دمودکس قرار گرفته و از بین می روند. 

استفاده بلند از این محصولات به تدریج تمام دمودکس ها را از بین می برد. تا جایی که دمودکس بالغ چندانی برای تخم گذاری باقی نمی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تست دمودکس

از مشکلات پوست یا مو رنج میبرید؟ شاید علت این مشکلات دمودکس ها باشند. با تست آنلاین ما صد در صد مطمئن شوید.

جهت انجام تست سنجش میزان تراکم دمودکس مایت ها از این لینک استفاده کنید.

سایر مقالات

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که اغلب به عنوان اگزمای آتوپیک شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می شود. معمولا

ادامه مطلب